Μουσικές επενδύσεις και συνθετικές τακτικές σε σύγχρονες παραστάσεις

Κωδικός μαθήματος
34ΕΕ601
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ ή Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι: Στόχος του μαθήματος είναι η παρουσίαση των μουσικών προτάσεων και πρακτικών που
εκδηλώθηκαν κατά την ιστορική πορεία του Εθνικού Θεάτρου. Στις συγκεκριμένες παραδόσεις εξετάζονται οι διάφοροι Έλληνες μουσουργοί που συνεργάστηκαν με το Εθνικό Θέατρο, διερευνώνται οι συνθετικές μέθοδοι που ακολούθησαν και το θεωρητικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο δημιουργήθηκαν. Στο μάθημα
αυτό εξετάζονται οι συνθετικές τακτικές που εφαρμόστηκαν σε συνδυασμό με την εξέλιξη και την ιστορία της μουσικής κατά τον 20ο και 21ο αιώνα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
_Να αναγνωρίσουν μεθόδους και στρατηγικές σύνθεσης των μουσικών επενδύσεων για θεατρικές παραστάσεις.
_Να διαμορφώσουν ένα προβληματισμό γύρω από τις τάσεις που εκδηλώθηκαν στη σύγχρονη Ευρωπαϊκή μουσική.
_ Να αποκτήσουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν τους νεωτερισμούς που αναδύθηκαν στο Εθνικό Θέατρο σχετικά με το Αρχαίο Δράμα και να τους συγκρίνουν με αντιπροσωπευτικές μουσικές επενδύσεις που
εκδηλώθηκαν σε θέατρα της Ευρώπης.

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

●    Λήψη αποφάσεων.
●    Αυτόνομηεργασία.
●    Ομαδική εργασία.
●    Παραγωγήνέωνερευνητικώνιδεών.
●    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
●    Σεβασμός στοφυσικό περιβάλλον.
●    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
●    Άσκησηκριτικής και αυτοκριτικής.
●    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος
_ Απόψεις Ελλήνων συνθετών για τον τρόπο επένδυσης της Αρχαίας Τραγωδίας.
_ Πρώτες επενδύσεις παραστάσεων Αρχαίας Τραγωδίας.
_Θεωρίες περί «ελληνικότητας» της μουσικής για το Αρχαίο Θέατρο.
_Η σύγχρονη μουσική και το Αρχαίο Θέατρο.
_Η μουσική πρωτοπορία, η εποχή της πειραματικής και ηλεκτρονικής μουσικής.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1. Εισαγωγή
2. Οι πρώτες μελοποιήσεις Αρχαίου Δράματος στην
Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα (Γ. Παχτίκος, Ι. Σακελλαρίδης)
3. Η μουσική στο Βασιλικό Θέατρο
4. Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου (Η περίοδος του Μεσοπολέμου 1932-1939)
5. Η περίοδος της Κατοχής της Αντίστασης και του Εμφυλίου Πολέμου (1940-1950)
6. Η περίοδος 1950-1960 και οι νέες κατευθύνσεις στις
μουσικές επενδύσεις (Χατζιδάκις, Θεοδωράκης)
7. Η περίοδος 1960-1967
Μουσικοί νεωτερισμοί στην πρόσληψη του Αρχαίου Δράματος.
8. Μουσική πρωτοπορία: Η
εποχή της μαγνητοταινίας. (Ι. Ξενάκις, Χρήστου)
9. H Δικτατορία και το Εθνικό Θέατρο (1967-1974)
10. Η περίοδος της διοίκησης του Μινωτή (1974-198)
11. Η μουσική στο Ευρωπαϊκό και Νεοελληνικό Θέατρο από το 1974-1981
12. Έλληνες συνθέτες από το 1981 έως το 2005
13. Σύνοψη, συμπεράσματα

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

20

ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

20

ΜΟΥΣΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

25

ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ/ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

60

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

•    Διαμορφωτική αξιολόγηση (50 %) που περιλαμβάνει: Ι Ατομική ανταπόκριση σε ακουστικά παραδείγματα.
ΙΙ. Γραπτή εργασία (30%)
•    Γραπτή τελική εξέταση (70%)
Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

•    Lucciano, Anna-Martine (α΄έκδ.1983, 1987). Γιάννης Χρήστου – Έργο και Προσωπικότητα ενός Έλληνα Συνθέτη της Εποχής μας, μτφρ. Γιώργου Λεωτσάκου, Αθήνα: Βιβλιοσυνεργατική.
•    MachlisJ.,ForneyK. (1996). Η απόλαυση της Μουσικής, Αθήνα: Fagotto.
•    Xenakis, I. (1972). FormalizedMusic: ThoughtsandMathematicsinComposition: IndianaUniversityPress.
•    Θεοδωράκης Μ. (1986), «Το πρόβλημα της μουσικής στην Αρχαία Τραγωδία», Για την ελληνική μουσική, Αθήνα: Καστανιώτης.
•    Θεοδωράκης Μ. (1990). Ανατομία της μουσικής, Αθήνα: Αλφειός
•    Καλομοίρης Μ. (1957). Μουσική Μορφολογία, τεύχος δεύτερο: Οι Μορφές στην Κλασσική και Νεώτερη Μουσική.
•    Λαμπελέτ, Γ. (1901). Η Εθνική Μουσική. περ. Παναθήναια, 15/11 (1901): 82‐90 and 30/11 (1901): 126‐131.
•    Μαλιάρας,    Ν.
(2012). Ελληνική μουσική και Ευρώπη. Διαδρομές στον Δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό, Αθήνα: Κουλτούρα.
•    Ξενάκης Ι. (2013). Κείμενα περί Μουσικής και Αρχιτεκτονικής. Αθήνα: Ψυχογιός
•    Ρωμανού, Κ. (2006). Έντεχνη Ελληνική μουσική στους Νεότερους χρόνους, Αθήνα: Κουλτούρα
•    Σισιλιάνος Γ. (2007). Ο συνθέτης στην πρωτοπορία της σύγχρονης μουσικής: Μουσείο Μπενάκη.
•    Συλλογικός τόμος (2007), Μουσική, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών.
•    Συλλογικός τόμος (2010). Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960) πενήντα χρόνια μετά. Πρακτικά Συνεδρίου Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Αθήνα: Παπαγρηγορίου Νάκας.
•    Σιώψη Α. (2012) Νεοελληνική Πολιτισμική Φυσιογνωμία μέσα από το ρόλο της Μουσικής σε αναβιώσεις του Αρχαίου Δράματος, Αθήνα: Gutenberg.
•    Φράγκου-Ψυχοπαίδη, Ο. (1990) Εθνική Σχολή Μουσικής- Προβλήματα Ιδεολογίας, Αθήνα: Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών.
•    West, Μ.L. (1999). Αρχαία Ελληνική μουσική.(μτφρ. ΣτάθηςΚομνηνός). Αθήνα: Παπαδήμας.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/TS361/

Μαθήματα Εξαμήνου